Het theorie-examen voor de auto, motor en bromfiets kan vanaf 1 mei ook in de avond worden gemaakt. Het gaat vooralsnog om een proef van zes maanden, die start in de locaties in Amsterdam, Arnhem, Zwolle, Rijswijk en Groningen.
Dat meldt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Later tijdens de proef komen er nog locaties bij.
Tijdens de proef kunnen kandidaten op de betreffende locaties ook tussen 16.00 en 21.30 uur het theorie-examen afleggen. Wie dat wil moet dan wel zelf het examen reserveren op Mijn CBR. Voor examens vanaf 18.00 uur betalen zij een toeslag van 4,45 euro.
In januari hebben we de Gezondheidsverklaring vernieuwd, voor de groep rijbewijsaanvragers A,B, BE en T. Nu TOP EV is uitgezet, vullen zo’n 1000 rijbewijskandidaten per dag zelf hun Gezondheidsverklaring in. Na invoering ontving het CBR veel opmerkingen over enkele vragen die tot misverstanden leken te leiden. Onder meer artsen en rijopleiders wezen ons op onduidelijkheden. Na onderzoek en overleg hebben we besloten vier vragen aan te passen. Bij een volgende release in kwartaal twee van dit jaar, zullen we de vragen aanpassen. We gaan goed monitoren of de aanpassing ook daadwerkelijk leidt tot betere beantwoording.
Medisch afhandelen maakt het proces sneller
Het CBR maakt deze maanden stapsgewijs de overstap naar een nieuw systeem voor de afhandeling van de Gezondheidsverklaringen. We zijn eerst begonnen met die verklaringen waarop alle vragen met ‘nee’ zijn beantwoord. Sinds kort kunnen we in het nieuwe systeem ook de verklaringen behandelen waarin iemand één of meerdere keren ‘ja’ heeft geantwoord op een vraag over zijn gezondheid. Voordeel is dat je al na 1 werkdag in je inbox op het portaal mijncbr.nl kunt zien naar welke soort arts (keuringsarts/arbo-arts/specialist) je bent verwezen en daar vind je ook de formulieren die de arts kan invullen. Het aantal verklaringen dat we in het nieuwe systeem medisch kunnen afhandelen zal de komende tijd langzaam maar zeker toenemen.
Leerlingen met ADHD of verwante stoornis
Alle rijlesleerlingen die te maken hebben met ADHD of een aanverwante stoornis, krijgen na invullen van hun Gezondheidsverklaring van het CBR een verwijzing naar psychiater. Deze beoordeelt de ernst van de aandoening en geeft een advies over de rijgeschiktheid. Ook vraagt het CBR de leerlingen om een speciale rijtest te doen. Om vertraging te voorkomen, is het daarom slim als deze leerlingen in een vroeg stadium van hun opleiding de Gezondheidsverklaring invullen. Verder kunt u als rijopleider de leerling de tip geven om vooraf goede afspraken te maken over de kosten van de psychiatrische keuring. De leerling kan zelf een psychiater kiezen uit de lijst erkende specialisten van het CBR: https://www.cbr.nl/11427.pp. Als CBR hebben we geen zeggenschap over keuringskosten, dus het is raadzaam om hier vooraf duidelijkheid over te vragen en misschien ook de kosten van meerdere aanbieders te vergelijken.
Het vernieuwen van onze theorie-examens en het tegengaan van fraude doet het CBR al continu. Zo hebben we sinds vorig jaar een nieuw examensysteem, waarbij je altijd een ander examen krijgt dan je buurman. Met dit examensysteem kunnen we kandidaten ook op een andere manier toetsen: denk aan nieuwe vraagtypen en het doorontwikkelen van het onderdeel gevaarherkenning. Deze ontwikkelingen nemen we versneld ter hand.
Ook goed om te weten: het CBR heeft vanaf 2015 al meer dan 1000 nieuwe vragen ontwikkeld, waarmee het totaal op 4000 examenvragen komt. En maandelijks worden er 60 nieuwe vragen extra ontwikkeld. Daarnaast husselen we de antwoordvolgorde door elkaar, vernieuwen continu afbeeldingen en verwijderen we ongewenste ezelsbruggetjes, zoals die onlangs in de media kwamen. Nu lopen de voorbereidingen om binnenkort een onafhankelijke derde partij de vragenbank te laten checken.
In Utrecht is gisteren voor de tweede dag op rij een examenkandidaat betrapt bij een poging tot fraude tijdens een theorie-examen. De man wilde met behulp van opnameapparatuur de examenvragen doorseinen aan een handlanger die de examenstof wel beheerste en zo de antwoorden aan hem kon doorgeven. CBR heeft apparatuur om deze praktijken op te sporen. En waarschuwt altijd de politie. Deze was snel ter plaatse en nam de verdachte mee naar het bureau. CBR heeft natuurlijk aangifte gedaan en het examen ongeldig verklaard.
Bovendien wordt door het CBR nauw met politie en justitie samengewerkt om fraude aan te pakken.
Het bureau hanteert naar eigen zeggen een zerotolerancebeleid. De samenleving moet ervan op aan kunnen dat wie rijdt, dat ook echt kan. Dat heeft het CBR woensdag meegedeeld.
Aanleiding voor die verklaring is de aanhouding dinsdag van drie mannen uit Den Haag op verdenking van grootschalige fraude bij het theoretisch examen. Een rijbewijs is volgens de politie niet alleen een statussymbool maar ook een geldig identiteitsbewijs en als zodanig extra waardevol als ''faciliteit voor criminele activiteiten".
Dat zegt VRB-voorzitter Peter van Neck tegen NU.nl, na berichtgeving in Metro.
Veel rijscholen verkeren de laatste jaren in financiële problemen. Door een toename van het aantal scholen is het klantenbestand geslonken. De herkeuring voor een instructeur, die iedere vijf jaar verplicht is, is met 2.000 euro hierdoor vaak te duur.
De politie heeft een 62-jarige rij-examinator van het CBR aangehouden op verdenking van fraude. De man uit Purmerend liet examenkandidaten slagen nadat ze hem geld hadden gegeven. Dat maakte de politie maandag bekend.
Rijbewijs
De politie denkt dat mogelijk 100 mensen op deze wijze hun rijbewijs hebben gekregen. De zaak kwam aan het rollen toen het Centraal Rijvaardigheidsbureau (CBR) ontdekte dat bij de verdachte wel opvallend veel mensen slaagden voor hun praktijkexamen.
De kandidaten betaalden tussen de 1000 en 2000 euro extra boven het examengeld, zei een woordvoerder van politie
De Reclame Code Commissie (RCC) beveelt theorie-opleider AltijdGeslaagd aan geen reclame meer te maken met een 100 procent slagingsgarantie. “De uiting is misleidend en daardoor oneerlijk”, zo oordeelde de commissie naar aanleiding van een klacht van een theorie-kandidaat die de stoomcursus volgde, maar vervolgens toch zakte voor het examen. In verschillende praktijkvoorbeelden zouden de slagingspercentages voor het theorie-examen bij cursisten van de opleider immers rond de 30 procent liggen en dus niet in de buurt komen van de beloofde 100 procent. Het oordeel van de commissie is overigens geen juridisch bindende uitspraak. De RCC kan geen sancties opleggen.
De laatste jaren zakte ruim meer dan de helft van de deelnemers voor het theorie-examen, meldt De Telegraaf. "Het is speculeren waar het aan ligt, maar het lijkt erop dat leerlingen zich anders voorbereiden", zegt een woordvoerder van het CBR tegen de krant."Wellicht denken kandidaten er te makkelijk over en heeft het ook te maken met de forse vernieuwing in vragen. De ongewenste voorspelbaarheid en ezelsbruggetjes zijn er namelijk uitgehaald." Met de wijzigingen wil het CBR onder meer fraude voorkomen.
Afgelopen jaar wisten iets meer kandidaten hun rijopleiding af te ronden dan in 2012, zo blijkt uit voorlopige cijfers van het CBR. In totaal ging het om 201.506 personen, wat neerkomt op 2.371 meer dan het jaar ervoor en dus een stijging van 1,2 procent.
De zogenoemde faalangstexamens droegen hieraan bij. In 2012 werden deze nog in 6.655 gevallen goed afgerond, vorig jaar lag dit aantal op 10.405 – dus een stijging van 56 procent. Via de reguliere weg haalden juist iets minder kandidaten hun roze pasje: 191.101 in 2013, terwijl dit er in 2012 nog 192.480 waren.
Wel wordt gevreesd dat er in 2014 minder nieuwe rijbewijsbezitters zullen komen, en wel omdat in 2013 ruim tien procent minder theoriecertificaten werden uitgedeeld – een goede indicatie voor het aantal nieuwe rijbewijsbezitters in 2014. In 2012 wisten nog 246.788 mensen hun theorie-examen te halen, vorig jaar lag dit aantal op 220.601.
Wanneer u als bestuurder van een motorrijtuig binnen vijf jaar twee keer wordt veroordeeld wegens rijden onder invloed, waarvan de tweede keer met minimaal 1,3 promille óf voor het weigeren van medewerking aan een alcoholonderzoek, dan wordt uw rijbewijs van rechtswege ongeldig.
Om weer in het bezit te komen van een rijbewijs dient u de volgende stappen te doorlopen:
1. Vraag een echtheidsverklaring aan bij de RDW;
2. Dien een Eigen verklaring in bij het CBR. Vul hierop alle categorieën in die u op uw rijbewijs terug wilt zien. U kunt een Eigen verklaring kopen bij een theorie-examencentrum van het CBR, bij de meeste gemeenten of online via Mijn CBR;
3. U moet theorie-examen doen. Voor chauffeurs betekent dit dat u RV1 en R2C/D moet doen;
4. U moet praktijkexamen doen.
In 2011 kwamen bijna 30.400 mensen om het leven in de EU. Ongeveer 7200 vrouwen en 23.200 mannen. Van de totale bevolking in de EU is 51% vrouw. Van het totale aantal dodelijk verkeersslachtoffers is 24% een vrouw. Zijn de mannen het probleem als het gaat om verkeersveiligheid?
Die vraag stelt zich de European Transport Safety Council die deze cijfers verzamelde. De cijfers zijn de laatste jaren niet aanzienlijk veranderd, zij het dat het aantal dodelijke vrouwelijke slachtoffers sinds 2001 met 4 procentpunten meer is gedaald dan het aantal mannelijke verkeersdoden. Mannen hebben nu een driemaal zo hoge kans om dodelijk te verongelukken als vrouwen. Als alle EU-inwoners hetzelfde verkeersgedrag zouden vertonen als vrouwen, zou het aantal verkeersdoden over heel Europa 20% lager liggen dan in landen als Zweden, Engeland en Nederland.
De 17-jarigen die tegenwoordig ook hun rijexamen mogen halen, doen dit zeer succesvol. Van deze groep haalt 56 procent het rijbewijs in een keer. Bij examenkandidaten van 18 jaar en ouder ligt dat percentage rond de 50 procent.
Via het experiment 2toDrive mogen jongeren vanaf 17 jaar al afrijde. Daarna kunnen ze dan tot hun 18e onder begeleiding van bijvoorbeeld een familielid de weg op.
“De betrokkenheid van familieleden zorgt voor gezonde sociale druk om het rijexamen snel te halen”, verklaart een woordvoerder van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) het succes. De rijscholen hebben zich volgens hem bovendien goed voorbereid op de nieuwe doelgroep. “Ze krijgen vaak extra veel aandacht.” Ook helpt het feit dat de jongeren vaak nog op school zitten en in een studieritme zitten. “Ze pikken het gewoon razendsnel op.”
Nu 130 de wettelijke norm is, geldt op de snelwegen in principe een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Als er een andere maximumsnelheid van toepassing is, staat dit aangegeven op borden langs en boven de weg. Bij de oprit van een snelweg waar 130 kilometer per uur geldt, staat een bord Autosnelweg.
Tom Coronel is naast autocoureur ook jurylid bij het TV-programma De allerslechtste chauffeur van Nederland. In dat programma komen personen aan bod die volgens hun kennissen heel slecht autorijden. In het begin dacht ik dat dit een grapje was, maar het blijkt dus echt zo te zijn. Ik heb twee weken lang met de deelnemers opgetrokken. Het is echt géén grapje. Deze mensen kunnen niet rijden. Ze kunnen het niet, begrijpen het niet en hebben er geen gevoel voor. Er zijn mensen die hun rijbewijs gehaald hebben, maar die het roze papiertje eigenlijk helemaal niet mogen bezitten. Van die personen moet je echt acuut hun rijbewijs afpakken. Bovendien moet het CBR strenger zijn tijdens het rijexamen, zegt Tom Coronel in het gesprek.
donderdag, 26 april 2012
In Nederland raken jaarlijks 750 personenauto’s te water. Daarbij komen ongeveer vijftig mensen om het leven, waarvan de helft verdrinkt doordat ramen en deuren blokkeren. Tot voor kort was voor dit probleem geen structurele oplossing. Een Nederlandse vinding kan daar verandering in brengen.
REGS is een systeem dat autoruiten doet verbrijzelen zodra deze te water raakt. Het wordt in werking gesteld zodra de sensoren in de portieren onder water komen. VVN is enthousiast over deze nieuwe vinding, want wat is er nu beter dan automatisch een vluchtroute creëren als je met de auto te water raakt?
Het REGS-systeem kan een levensreddende oplossing zijn. De veiligheidshamer wordt te vaak vergeten, mensen kunnen hem in een panieksituatie vaak niet vinden of weten niet meer wat te doen. Voordeel van het REGS-systeem is dat het is ingebouwd. Je kunt het niet vergeten en het werkt altijd als de sensor onder water komt.
In 2011 kwamen 661 mensen om in het verkeer. Dit is 3,3 % meer dan de 640 dodelijke slachtoffers in 2010. Vooral onder oudere fietsers vielen meer slachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.Minister Schultz: \\\\\\\'Na de bovengemiddelde daling van het aantal verkeersdoden in 2010 is het aantal slachtoffers in 2011 helaas toegenomen. Nederland blijft een van de meest verkeersveilige landen ter wereld. Toch beschouw ik dit als een belangrijke waarschuwing.